• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Om jag betalar mina räkningar som vanligt gynnar jag ju alla mina borgenärer, tänkte jag i min enfald.
Det ska dock ske utefter kronofogdens uträkningar hur mycket var och en ska få betalt i procent, inte utefter vilka villkor man haft tidigare på sina lån. Vissa lån är ju förmånligare än andra för borgenärerna, med höga räntor tex. Då gynnas de borgenärerna mer än andra.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Squashen

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
765
Mottagna reaktioner
733
Poäng
657
Insolvenskriteriet. Jag är i ett läge där jag precis klarar avbetalningarna men har inget utrymme för räntehöjningar tex. Hur ska jag räkna för att få fram om jag klarar av de här lånen själv ”inom överskådlig tid”? Hur lång tid är det för det första, har sett folk skriva 5-10 år, 10-15 år. Det borde väl inte ens vara ett spann utan antingen klarar man det under 10 år eller så gör man det inte liksom..

När tidskravet är fastställt kommer nästa fråga, vilken ränta ska man räkna på? De räntorna vi har nu kommer ju ändras under 10 år och det finns väl bara en riktning de kan gå åt..

Det hela är lite komplext eftersom jag har flera lån med hög ränta som har kortare återbetalningstid än 5 år. Men jag kommer ju inte komma i mål med dem så jag har en stor uppförsbacke i två år först innan det går att accelerera övriga lån
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Insolvenskriteriet. Jag är i ett läge där jag precis klarar avbetalningarna men har inget utrymme för räntehöjningar tex. Hur ska jag räkna för att få fram om jag klarar av de här lånen själv ”inom överskådlig tid”? Hur lång tid är det för det första, har sett folk skriva 5-10 år, 10-15 år. Det borde väl inte ens vara ett spann utan antingen klarar man det under 10 år eller så gör man det inte liksom..

När tidskravet är fastställt kommer nästa fråga, vilken ränta ska man räkna på? De räntorna vi har nu kommer ju ändras under 10 år och det finns väl bara en riktning de kan gå åt..

Det hela är lite komplext eftersom jag har flera lån med hög ränta som har kortare återbetalningstid än 5 år. Men jag kommer ju inte komma i mål med dem så jag har en stor uppförsbacke i två år först innan det går att accelerera övriga lån
Det är väl den avtalade räntan som gäller ?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det ska dock ske utefter kronofogdens uträkningar hur mycket var och en ska få betalt i procent, inte utefter vilka villkor man haft tidigare på sina lån. Vissa lån är ju förmånligare än andra för borgenärerna, med höga räntor tex. Då gynnas de borgenärerna mer än andra.
Det är nog att ta i att påstå att fortsätta betala enl avtal skulle vara otillbörligt gynnande i varje fall.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Men den höjs ju hela tiden. Blir helt fel räkna på oförändrad ränta när det är så tajt marginal i kalkylen

Räkna på den ränta som gäller. Räntor går både upp och ner.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det är väl av ganska uppenbara skäl inte rimligt att räkna på andra räntor än vad man har. Syftet är ju att reda ut om man är kvalificerat insolvent, inte till varje pris se till att man är det.
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
765
Mottagna reaktioner
733
Poäng
657
Det är väl av ganska uppenbara skäl inte rimligt att räkna på andra räntor än vad man har. Syftet är ju att reda ut om man är kvalificerat insolvent, inte till varje pris se till att man är det.
Ja, reda ut det sett över en 10 års period, eller hur? I så fall inte uppenbart att enbart gå på nuvarande räntor.

På kfms hemsida står det att man bedömer huruvida man kan betala sina skulder genom att kolla på nuvarande och framtida inkomster.

Ser inte hur min fråga är uppenbart orimlig.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp